Durerea de cap

Aceste informații vă ajută să știți ce este „normal” și la ce vă puteți aștepta să se întâmple dacă suferiți de dureri de cap ocazionale. De asemenea, vă ajută să vă dați seama când ar trebui să vă îngrijorați și când este cel mai bine să solicitați sfatul unui profesionist din domeniul sănătății.

Informații utile

Tipuri de dureri de cap. Durerea de cap este cunoscută în termeni medicali ca „cefalee”.

  • Cea mai frecventă durere de cap este cefaleea de tip tensional – cea pe care o considerăm „obișnuită” sau „de zi cu zi”. Aceasta tinde să fie ușoară până la moderat severă și afectează tot capul. De obicei, se simte ca o apăsare sau presiune și nu este influențată de activitățile de zi cu zi.
  • Migrena este o durere de cap moderată sau severă care afectează una sau ambele părți ale capului, fie partea stângă, fie cea dreaptă, și care se înrăutățește pe parcursul desfășurării activităților zilnice.
  • Durerea de cap cluster sau durerea „în ciorchine” este mai puțin frecventă, dar este intensă și are un caracter de arsură sau ascuțit și poate fi intermitentă sau constantă.

Durerile de cap sunt frecvente.3 din 4 adulți au ocazional dureri de cap de tip tensional[1], iar 12% din populația lumii suferă de migrene[2].

Factori declanșatori pentru migrene.Deși o migrenă poate apărea fără niciun avertisment, de multe ori este determinată de un factor declanșator. Aceștia variază de la o persoană la alta, însă, cei care suferă de migrene rămân, de obicei, sensibili la aceiași factori declanșatori. Printre cei mai comuni factori se numără: schimbările de vreme (creșterea umidității, temperaturii), deshidratarea, lipsa de somn sau suprasolicitarea, oboseala, stresul emoțional, iluminarea incorectă, zgomotele sau mirosurile puternice, consumul de alcool sau ciocolată, consumulde cafea sau nicotină, lipsa unei mese, etc.

La ce vă puteți aștepta?

  • Rareori grave. Deși durerile de cap vă pot afecta viața și vă pot perturba activitatea zilnică uneori, ele sunt rareori grave sau pot pune viața în pericol. De cele mai multe ori acestea se ameliorează sau dispar de la sine, adesea în 24 de ore.

Ce puteți face pentru a gestiona simptomele și pentru a ameliora durerile de cap?

Monitorizare. Dacă aveți dureri de cap în mod frecvent, tineți o evidență aacestora.Notați-vă cât de des aveți dureri de cap, cât timp durează și dacă sunt ușoare, moderate sau severe. Acest lucru poate fi util pentru a decide dacă durerile de cap urmează un anumit tipar și arată modul în care acestea răspund la tratament, ceea ce poate fi util dacă este nevoie să consultați un profesionist în domeniul sănătății.

Stil de viață. Încercați să vă odihniți și să dormiți corespunzător și folosiți orice ocazie pentru a vă relaxa.

Alimentație.Consumați cel puțin 2 litri de lichide pe zi (ideal apă). Evitați consumul de alcool și luați masa regulat.

Analgezice. Puteți alege dintre numeroase analgezice care se eliberează fără rețetă. Dacă nu sunteți siguri cu privire la produsul pe care să îl folosiți sau aveți întrebări, adresați-vă întotdeauna farmacistului pentru infromații sau recomandări.

  • Este foarte important să țineți cont de alte afecțiuni, dacă acestea există și de alte tratamente pe care le-ați putea urma.
  • De asemenea, indiferent dacă este un produs pe care l-ați mai folosit cu altă ocazie sau este un produs pe care urmează să îl folosiți pentru prima data, la îndrumarea farmacistului sau nu, citiți întotdeauna prospectul și urmați instrucțiunile înscrise în acesta. Fiți atenți la posibilele efecte adverse sau interacțiuni!
  • Nu folosiți analgezice mai mult de 10-15 zile pe lună. Dacă durerea persistă, consultați medicul!

Când ar trebui să mergeți la medic?

Dacă produsele cu eliberare fără rețetă pe care le folosiți nu vă ameliorează simptomele, dacă acestea persistă pentru mai multă vreme, și dacă activitatea zilnică vă este îngreunată sau chiar trebuie să o întrerupeți din cauza simptomelor, ar trebui să consultați un medic.

De asemenea, este bine să consultați un profesionist în domeniul săntății în oricare dintre situațiile de mai jos:

  • Frecvență crescută.Durerea de cap devine din ce în ce mai frecventă.
  • Simptome adiționale. Vomitați fără motiv, faceți febră, vă înțepenește gâtul sau vă cuprinde o stare de somnolență.
  • După leziuni la cap.Suferiți de dureri de cap persistente după o lovitură sau alte leziuni la nivelul capului (deși o durere de cap ușoară timp de una până la două zile după o lovitură la cap este frecventă și de obicei inofensivă).
  • Durerea de cap vă împiedică să dormiți sau vă trezește.
  • Anumite situații. Durerea de cap devine mai puternică atunci când tușiți, vă întindeți, vă aplecați, stați întins sau râdeți.
  • Limbaj și personalitate. Observați schimbări la nivel de personalitate sau vorbire.
  • Senzații ciudate.Dezvoltați slăbiciune, amorțeală sau alte senzații ciudate oriunde în corp, sau vă simțiți nesiguri pe picioare.
  • Dezvoltați o durere puternică de cap în mod subit, ca o „lovitură de ciocan”.
  • Sensibilitate la nivelul ochilor. Vă deranjează ochii când vă uitați la lumină, aveți vedere încețoșată sau apar pete negre în câmpul vizual.
  • Alte simptome. Aveți dureri musculare, la mestecat, vă doare scalpul sau aveți o stare generală de disconfort.

[1]https://www.health.harvard.edu/pain/headache-when-to-worry-what-to-do

[2]https://migraineresearchfoundation.org/about-migraine/migraine-facts/